tisdag 17 maj 2011

Zooi

Nu har jag bestämt mig för att ändra stavningen från Zoé till Zooi, hon heter alltså fortfarande samma som innan. Anledningen är väl att ja ville ha en lite mer svensk stavning, alltså som det låter, fast jag behåller Z istället för S. Det blir enklare för barnen att lära sig skriva hennes namn också. Jag har velat om de här tidigare och det var väl därför jag inte riktigt var 100 på namnet. Men nu får det bli Zooi! De matchar bättre in bland alla namn vi har här hemma. :)


Annars har vi väl tagit det ganska lugnt, det har varit dåligt väder, lilltjejen springer hem när det börjar regna, hihi.
Det blir väldigt lerigt utanför oss när det regnar eftersom det mest är jord. Vi väntar ju på att jorden ska torka så vi kan platta ut den mer annars kör grävmaskinen fast, så börjar de regna....
Jag har burit hundarna över jorden när den är blöt, den är så jobbig att få bort från tassarna. Snart får vi väl ordning på dehär så vi också kan få en gräsmatta! Huset ska även putsas klart lite här och var och sen målas.

Zooi har nu lärt sig "sitt", det tog typ en halv minut för henne att lära sig så jag misstänker att hon har smygövat förut?

Sen kan hon även ett annat trick och de har hon själv hittat på, jag la bara dit ett kommando och belönade så nu kan hon "hopp" på kommando, hon hoppar bara rakt upp som en känguru, jätte söt är hon då!

Vi övar också mycket på inkallning det är viktigt!
Hon blir mer och mer vild nu, får tokryck och far runt, jaga katterna har hon också börjat med vilket är ajabaja. Pontus får jag rädda lite nu och då när hon biter honom och hoppar på och hänger på hans gamla rygg. Men oftast är hon lugn och fin mot honom.


Idag när de var uppehåll från regnet ett tag var vi ute och busade, och Zooi fick vara lös en stund första gången, hon trasslar bara in sig i de långa snöret och ramlar när hon rusar fram. Vilken skillnad det blev, hon blev heltokig och sprang, och sprang!

Kurragömma?

När vi skulle gå in skulle hon ha med sig denhär lilla pinnen.

Och som alltid efter bus måste det sovas! Massor med sömn blir det, men de är bra, så hinner jag få något gjort.

Just det Zoois bror Dobby har också en blogg http://zackeochdobby.blogg.se/ finns även bland länkarna.

6 kommentarer:

  1. Åh vad fina bilder!! Du är duktig med kameran! Zooi är verkligen supersöt.
    Jag var ju tidigare ute med Douglas i långlina på lite skogspromenader och han älskade att få springa "fritt". Det är så härligt att se vilken energi och glädje de har av att få springa runt. =)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad kul att få läsa om hennes framsteg! Zooi blir ju jättebra! :-) Inkallning är något vi kommer att fokusera mycket på också-vill gärna kunna ha honom lös ibland... Kul med spontantricksen med! Vi följer utvecklingen med spänning-på söndag hämtar vi Milo!

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha!

    Ann-Eva förstår att du längtar till söndag!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild på Zooi i full fart. Vilket objektiv använde du ?
    Storebror Bello (Vildeman) mår bra och kan följas på bellothewhippet.blogspot.com
    Ha det så bra och lycka till med huset
    /t med familj

    SvaraRadera
  5. Roligt att ni också startade en blogg! Ska lägga in er bland länkarna!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder på Zooi och Pontus - hon har verkligen fått det bra hemma oss er och jag njuter av alla vackra bilder :-)
    Mamma Vilda & co hälsar så gott från Märsön

    SvaraRadera