onsdag 18 maj 2011

1 vecka!

Nu har vi haft lilla Zooi i en hel vecka! Så nu är hon 9 veckor gammal, och det känns som jag känner henne väldigt väl redan. Hon äter 4-5 gånger per dag, ½ - 1 dl mat per gång, sover hela nätterna från 23 till 7 då jag väcker henne och tar ut na. Sömntuta! Dehär med att få henne rumsren verkar vara ett knepigt projekt, hon är jätteduktigt att kissa varje gång vi går ut, men mellan gångerna tycker hon att det går lika bra att kissa på golvet, inte det minsta pip att hon vill ut. Och ibland kan hon kissa inne bara en kvart efter vi varit ute och hon kissat...


Jag har vägt henne idag och hon väger 4770 gram, köksvågen går bara upp till 5 kg så snart får vi väga på den vanliga vågen.

Hon ser upp till Pontus väldigt mycket nu, hittar hon inte honom blir hon orolig, piper och springer runt och letar. Hennes motto verkar vara "om Pontus vågar så vågar jag" haha. Förut kastade hon sig över Pontus mat och vräkte i sig innan man han äns reagera, så jag fick sitta och hålla henne i knät när han åt. Men nu efter många"nej" från mig så respekterar hon att hon inte får ta över hans matskål, han är ju snäll och backar undan när hon kommer.


Vi har varit på firman och jobbat lite och det gick bra.

Hon har lite att tugga på, så hon verkade inte så uttråkad.

Och sova där gick ju också bra! (jag har räknat ut att hon sover ungefär 10 gånger per dag.)

Annars har vi vart ute å busat, idag var det sol ett tag.


Vi gick även över till vår granne och hälsade på deras 2 hundar, Millan och Salsa.
Salsa va dock lite läskig när hon högljut försökte få igång Zooi som gömde sig.

Vi har fortsatt övat på en del saker, bland annat vad ordet nej betyder, och det kan man nog säga att hon förstår nu. Sen har jag övat på att ställa henne (som man gör på utställningar) och de går inge bra, hon rör sig helatiden så man hinner ju aldrig ställa alla benen rätt, ja skulle behöva fler händer.
Sen har vi ett nytt trick och de är "tass" vilket hon också själv visat att hon vill göra, så jag la dit kommandot på det.

Lägger in en till för hon är ju för söt när hon gör "tass"

Även Zoois andra bror Bello har en blogg! http://bellothewhippet.blogspot.com/

1 kommentar:

  1. Trevlig blogg!
    Tips ang utställnings-stå, träna in det som du tränar in tricken börja med att hon bara ska ha 4 ben i marken, öka sen till parallella framtassar och sist tränar du in bakbenen det är ju ingen brådska hon är ju inte vuxen förrän om 2 år! Lycka till! (samt skit i att träna sitt så mycket, träna allt anant istället) Träna också på att låta henne gå framför i kopplet det är bra till utställning där har jag misslyckats.
    /Annelie

    SvaraRadera